میلاد باسعادت نبی اکرم(ص)وامام صادق(ع) مبارک باد

به نام خدا
 
 
یا رسول الله ص

میلاد باسعادت نبی اکرم(ص)وامام صادق(ع) مبارک باد

ولادت با سعادت اشرف اوصیاء ؛ خاتم الانبیاء؛
خیر المرسلین؛ حبیب اله العالمین ؛ طبیب
القلوب المومنین ؛ پیامبرعطوفت ورافت
و رحمت ،حضرت محمد (ص) و هفته
وحدت بر مسلمانان وشیعیان ومحبان خاندان
عصمت و طهارت علیهم السلام مبارك باد

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءًفَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَكُنْتُمْ عَلَى‏ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُم مِنْهَا كَذلِكَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَكُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ

آل عمران -30

و همگی به ریسمان خدا [ قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت] ، چنگ زنید، و پراكنده نشوید، نعمت خدا را بر خود، به یادآرید كه چگونه دشمن یكدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد كرد، و به بركت نعمت او، برادرشدید.و شما بر لب حفره ای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد،این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشكار میسازد، شاید پذیرای هدایت شوید.

منبع : وی یو اس دات آی ار

دهه مبارک فجر گرامی باد

به نام خدا

دهه پر فروغ فجر روز شکوه اسلام وانقلاب اسلامی وروز پیروزی جنود رحمانی بر جنودشیطانی ،به ملت بزرگ ایران خصوصا خانوادهای معظم شهدا مبارک باد

تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع)

 
 
به نام خدا
السلام علیکما یا حجت الله
 
 

شهادت یازدهمین اختر تابناک آسمان ولایت وامامت حضرت امام حسن عسکری (ع) را به امام عصر(عج)وعموم شیعیان خصوصا دانشگاهیان عزیز تسلیت عرض می نماییم وآغاز امامت حضرت بقیه الله العظم حجت بن الحسن العسکری امام زمان(عج) را تبریک می گوییم.

منبع: وی یو اس دات آی آر

حلول ماه مبارک و فرخنده ی ربیع الاول، برهمه مسلمانان مبارك باد

 

ماه ربیع الاول

ماه ربیع الاول سومین ماه از ماههای قمری و از ماه های فرخنده برای شیعیان است. حادثه مهم و تاریخی لیله المبیت ، هجرت حضرت محمد صلی الله علیه و آله از مکه به مدینه، ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام، ازدواج حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم با حضرت خدیجه علیهاسلام، آغاز امامت امام مهدی علیه السلام، و هلاکت یزید بن معاویه از جمله حوادث فرخنده این ماه است.
همچنین غزوه بنی نضیر در سال 4 قمری، صلح امام حسن مجتبی علیه السلام با معاویه در سال 41 قمری، ، شهادت حضرت امام حسن عسگری علیه السلام در سال 260 قمری، واقعه احراق مکه در هنگام جنگ یزید با عبدالله بن زبیر در سال 64 قمری، حادثه صاحب زنج و قتل سیصد هزار نفر از مردم بصره به دست موفق عباسی در سال 258 از دیگر حوادث مهم ماه ربیع الاول است.

منابع :
هدایة الانام الی وقایع الایام، محدث قمی، ص 70؛ مفاتیح الجنان، ص ۵۳۴

سالروز شهادت هشتمین ستاره سپهر سروری و سیادت، حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) تسلیت باد

یا امام رضا (ع) 

 

امام رضا عليه السلام سجده کردن بر معبود را نزديک ترين حالت بنده ميداند و مي فرمايند:

«نزديک ترين حالت بنده به خداوند متعال، در حال سجده است و اين همان قول خداوند تبارک و تعالي است که فرمود: سجده کن و نزديک شو. »

هشتمین مهر سپهر سرورى و دهمین خورشید معنوى، حضرت ابوالحسن على بن موسى الرضا علیه‌السلام، بنا بر مشهورترین نقل‌هاى تاریخى، در یازدهم ذيقعده 148 ه. ق در شهر مدینه دیده به جهان گشود. مادر بزرگوار آن امام، بانویى با فضیلت به نام «تُکْتَمْ» یا «نجمه» بود که پس از تولد حضرت، از سوى امام کاظم علیه‌السلام «طاهره» نام گرفت.

نام مبارک آن حضرت، على است و کنیه ایشان، ابوالحسن و چون حضرت على علیه‌السلام نیز ابوالحسن خوانده مى‌شود. حضرت رضا (ع) به ابوالحسن ثانى معروف شده است. مشهورترین لقب امام هشتم علیه‌السلام، رضاست و دیگر القاب آن امام همام عبارتند از: صابر، فاضل، رضى، وفى، صدیق، زکى، سراج الله، نورالهُدى و قرةُ عین المؤمنین.

امام رضا علیه‌السلام مدت 35 سال امامت پدر بزرگوار خود را درک کرد و از محضر نورانى حضرتش بهره‌مند شد. على بن موسى‌ الرضا (ع) بیست سال عهده‌دار امامت امت اسلام بود که از آن میان، هفده سال در مدینه و سه سال آخر در خراسان گذشت. امام رضا علیه‌السلام در آخر صفر سال 203 ه. ق و در 55 سالگى به دست طاغوت عباسى، مأمون به شهادت رسید.

 دیداری عاشقانه

زیارت، دیداری است عاشقانه با اولیاء اللّه . زائر با تشرف باطنی، می‌تواند زندگانی حقیقی را ببیند و در پرتو این فیض، روحش را صیقل داده، تا حریم ملکوت پرواز نماید. اگر آدمی با تأمل بیشتر به این قضیه بیندیشد، در خواهد یافت که زیارت، تجدید میثاق با اولیاءاللّه است و به یقین، در سایة این حضور، سود فراوانی نصیب او می‌گردد، که با هیچ سود مادی در دنیا قابل قیاس نیست. بدین جهت است که ائمه معصوم علیهم‌السلام، خود مشتاقان خویش را به زیارت فرا می‌خوانند. احادیث فراوانی از امام رضا علیه‌السلام نیز به ما رسیده که ایشان پیش از شهادت، همواره از شیعیانش دعوت می‌کرد که به زیارت ایشان بروند تا هدایت شوند و به خطا نروند.

 زیارت امام رضا علیه‌السلام و بخشش گناهان

هشتمین گلبوته امامت، حضرت رضا علیه‌السلام شفاعت و استجابت دعا و بخشش گناهان را به زائرانش نوید می‌دهد. در این زمینه، از ایشان روایت شده است: «هر کس مرا زیارت کند، در روز قیامت در سه مکان به فریاد او خواهم رسید: روزی که نامه اعمال خلائق را به آن‌ها دهند؛ به هنگام عبور از صراط؛ و به هنگان میزان و روز سنجش اعمال». نیز از ایشان است که: «هر کس برای زیارت به سوی من بیاید، خداوند دعایش را مستجاب می کند و گناهانش را می آمرزد».

زیارت امام رضا علیه‌السلام و تجدید میثاق

بدون تردید، فیض حضور در پیشگاه امام رضا علیه‌السلام، افزون بر آرامش روحی و روانی و سعادت اخروی، تجدید میثاق و وفای به عهدی است که برعهدة شیعیان و پیروان آن حضرت می‌باشد. بزرگ‌ترین حق ایشان، وفای به عهدی است که بر گردن پیروانش قرار دارد. یکی از این پیمان‌ها، زیارت قبر آن بزرگوار است. از امام رضا علیه‌السلام نقل است که فرمود: «... من به زودی با زهر ظلم و ستم کشته می‌شوم و خداوند تربتم را محل رفت و آمد شیعیان و دوستانم قرار می‌دهد. پس هر که مرا در این غربت زیارت کند، واجب می‌شود که من او را در قیامت زیارت کنم و سوگند می‌خورم به خدایی که محمد صلی الله علیه و آله را گرامی داشته،... هر که از شما شیعیان نزد قبر من دو رکعت نماز بخواند، مستحق آمرزش گناهان می‌شود.

منبع: سایت دانشگاه شیراز

سالروز رحلت خاتم النبیین و رحمت للعالمین حضرت محمد (ص) و شهادت حضرت امام حسن (ع) تسلیت باد.

 

السلام علیک یا اهل البیت النبوه

چراغ هدایت گرى بشر، همواره روشن است؛ چنان که نام پیامبر اعظم صلى الله علیه و آله جاوید است. روزهاى مقدس خدا، یادواره هایى از فضایلند و امروز، رنگ و بوى صلوات گرفته ایم. امروز در فضایى آکنده از بغض و غزل گریه، دل را قرین عطر صلوات مى کنیم و در غمِ گل هاى محمدى شریک مى شویم. انگیزه اى فراهم شده تا با ارج نهادن به تلاش هاى بى وقفه حبیب خدا، از خوان پر کرامت صلوات بهره مند شویم. فرصتى مهیا شده تا پس از بررسى «معناى این ذکر شریف» و «چگونگى درود عرشیان و  فرشیان»، و نیز بررسى «صلوات در قرآن کریم» و «نماز»، به مساحت معنوى این ذکر کوتاه بیشتر پى ببریم. از جمله بدانیم: «صلوات گناهان را از میان مى برد»، «وسیله برآمده شدن حاجات است»، «فقرزدایى مى کند»، «باعث استجابت دعا مى شود»،«نقش مهمى در قیامت و در سنجش اعمال دارد» و «در محو شدن گناهان مؤثر است».

در حزن بى شمار

مسجدالنبى در تراکم سوگ واژه هاى وداع، غمگنانه ترین تصویر امروز است. صلوات و محراب و منبر، در جامه اشکند و مهرانگیزترین خانه وحى، در حزن بى شمار. صحیفه هاى رسولان پیشین، در محضر شریف قرآن با دسته گل هاى تسلى نشسته اند. سرتاسر امروز، دریاى تیره ماتم است. بوى شرجى عزا، سرزمین شعرهاى آیین را فرا گرفته است. بیست و هشتم صفر، پاى هموارترین بیان ها را نیز به تیغستان اندوه کشانده است. تاریخ که روزگارى هجرت طربناک پیامبر را تا مدینه عاشق دیده بود، اینک این هجرت غمبار را چگونه روایت کند؟ دستى کو تا غبار تلخ مرثیه را بزداید؟ همه هستى مصیبت زده اند. با کوچ زبده وجود، گرداگرد دین برگزیده، شیون هایى از تبار غروب است و ماتم سرایى. نگاه کن کنار رسالت سبزى که بر دوش قلم نهاده شده، داغ بیست و هشتم صفر را.

 

«دیدگانی نگران امت»

آب بر آن پیکر مطهر و رنجور می‌ریخت و این گونه با او نجوا می‌کرد:

"پدر و مادرم فدای تو‌ای رسول خدا! با مرگ تو رشته‌ای پاره شد که در مرگ دیگران این گونه گسسته نگردیده بود؛ با مرگ تو رشته پیامبری و فرود آمدن پیام و اخبار آسمانی گسست. مصیبت تو، مصیبت‌های دیگر را به شکیبایی واداشت و همه را در عزای تو یکسان عزادار کرد. اگر به شکیبایی امر نمی‌کردی و از بی تابی نهی نمی‌فرمودی، آن قدر اشک می‌ریختم تا اشک هایم تمام شود و این درد جان کاه همیشه در من می‌ماند و اندوهم جاودانه می‌شد که همه اینها در مصیبت تو ناچیز است. چه باید کرد که زندگی را دوباره نمی‌توان بازگرداند و جلوگیری از مرگ، از قدرت بشر خارج است. پدر و مادرم فدای تو، ما را در پیشگاه پروردگارت یاد کن و در خاطر خود نگهدار."(1)

آری، امیرالمؤمنین(علیه السلام) این گونه با جسم مطهر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) وداع می‌نمود؛ پیامبری که در طول 23 سال ابلاغ رسالتش، برای هدایت مردم، خون دل‌ها خورد و از هیچ چیز فرو گذار نکرد و حتی تا سر حد جان نیز دریغی نداشت.(2) حال جان او به سوی ملکوت پر کشیده اما دیده او همچنان نگران امت است ...

امیرمؤمنان (علیه السلام) دغدغه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را این چنین توصیف می‌کند: "پیامبر به من فرمود: «من بر امتم نه از مؤمن هراس دارم و نه از مشرک. اما مؤمن، پس خداوند او را به برکت ایمانش نگه دارد و اما مشرک، پس خداوند او را به سبب شرکش نابود سازد. ولی من بر شما از منافق بیمناکم که زبانش بر خلاف قلبش گوید. (او) آنچه را (که شما) پسندیده می‌دانید بر زبان آورد و به آنچه ناپسند می‌شمرید، عمل کند.»(3)

قرآن کریم نیز دغدغه ی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را کاملا تایید می‌کند تا جایی که درباره منافقین اهتمام شدیدى ورزیده و مکرر در آیات خویش از آنان سخن به میان آورده است. قرآن، زشتى هاى اخلاقى، دروغ ها، دسیسه‌ها و فتنه هایشان را آشکار می‌سازد؛ فتنه هایى که علیه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و مسلمانان به پا کردند. همچنین خداوند در آیاتی از کتاب آسمانیش، آنان را به شدیدترین وجه تهدید کرده و می‌فرماید که در دنیا بر دل هایشان مهر زده و بر گوش و چشمشان پرده مى افکند و نور هدایت خود را از ایشان مى گیرد و در ظلمت‌ها رهایشان می‌سازد؛ به طورى که دیگر راه سعادت خود را نبینند. در آخرت نیز در پایین ترین طبقات آتش جایشان مى دهد. و این نیست مگر به خاطر ضررهایی که این منافقین بر سر اسلام و مسلمین می‌آوردند و دشمنی هایی که انجام می‌دادند.

از همان ابتدای هجرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به مدینه، آثار دسیسه‌ها و توطئه هاى منافقین ظاهر شد و بدین جهت است که مى بینیم در سوره‌های مختلف قرآن کریم، به دسیسه‌ها و انواع مکر آنان اشاره شده است؛ دسیسه هائی هم چون: کناره گیریشان از سپاه اسلام در جنگ احد (که عده آنان تقریبا یک سوم لشکریان بود)، پیمان بستن با یهود(4) ساختن مسجد ضرار،(5) منتشر کردن داستان افک،(6) توطئه قتل رسول خدا(7) و ...؛ تا آن که کارشان در فساد کردن و دگرگون نمودن امور بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به جایى رسید که خداى متعال همانند آیه زیر تهدیدشان کرده و فرمود:

" اگر منافقان و بیماردلان و آنها که اخبار دروغ و شایعات بی اساس در مدینه پخش می‌کنند، دست از کار خود برندارند، تو را بر ضد آنان می‌شورانیم، سپس جز مدت کوتاهی نمی‌توانند در کنار تو در این شهر بمانند! و از همه جا طرد می‌شوند و هر جا یافته شوند، دستگیر و به سختی به قتل خواهند رسید!"(8)

اینجا یک سوال مهم و بزرگ وجود دارد و آن این که چگونه با رحلت رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم)، دیگر در صفحات تاریخ خبری از منافقین و کارشکنی‌های آنان نیست؟ آیا با رحلت رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم)، نفاق هم از دل آنان بیرون رفت؟ و یا آنهایى که همواره منتظر حادثه و آرزومند گرفتارى مسلمانان بودند و همواره سنگ بر سر راه آنان مى انداختند، با رحلت آن حضرت، ناگهان نظرشان تغییر کرد و از نفاق دست برداشتند؟

آیا این متوقف شدن آثار نفاق براى این بوده که بعد از رحلت رسول خدا (صلى الله علیه و آله وسلم)، تمامى منافقین به اسلام واقعى گرویدند و ایمانی خالص یافتند و از مرگ آن حضرت تاثیرى یافتند که در زمان حیات ایشان، این چنین متاثر نشده بودند؟ یا براى این بوده که بعد از رحلت یا قبل از آن با صاحبان قدرت کنار آمدند؛ چیزى دادند و چیزى گرفتند؟ ...

شاید اگر به قدر کافى پیرامون حوادث اواخر عمر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) دقت کنیم و حوادث بعد از رحلت آن حضرت را درست بررسى نماییم، به جوانب کافى این چند سؤال دست یابیم ...

منبع: سایت دانشگاه شیراز