عيد سعيد فطر، عيد پيروزي فطرت پاك انسان‌ها در امتحان الهي تبريك و تهنيت باد

عيد رمضان آمد و ماه رمضان رفت

 صد شكر كه اين آمد و صد حيف كه آن رفت

عید پاکیزگی (عید فطر)

 

عید سعید فطر مبارک

 

میوه‏های فطرت

رمضان، دعوتی است به بازیافتن «خود گمشده»، ندایی است برای توجه به خدای فراموش شده، ضیافتی است برای تناول از مائده تقوا و پایان این مهمانیِ خدایی، عید فطر است؛ عید توفیق بر طاعت و اطاعت، عید توبه و تهذیب نفس، عید ذکر و یاد محرومان و گرسنگان. فطر، چیدن میوه‏هایی است که از فطرت می‏جوشد. فطر، سپاس نعمتی است که در رمضان نازل شده است. پیروزی بر خصم درون، جشنی روحانی دارد به نام عید فطر که میثاق بستن با فطرت را از سوی روزه‏داران مجاهده‏گر اعلام می‏دارد. عید فطر، پاداش افطارهای خالصانه است، مُهر قبولی انفاق‏های با قصد قربت و پایان‌نامه دوره ایثار و گذشت در مسائل مالی است. فطر، عید خداجویی و خداترسی و خداپرستی است.

عید پاکیزگی

در پایان ماه مبارک رمضان و پس از یک ماه عبادت و روزه‌داری، اسلام روز اوّل ماه شوّال را عید قرار داده است؛ زیرا در این روز، انسان‏ها به فطرت خود بازمی‏گردند و متوجه عظمت خداوند متعال می‏شوند. در این روز، مسلمانان، جسم را به وسیلة غسل کردن پاکیزه کرده و با پوشیدن لباس‏های تمیز و خوشبوکردن خود، آن را کامل می‏نمایند. پاکیزگی روح و جانشان نیز به وسیلة دعا و مناجات و نماز انجام خواهد گرفت و سرانجام، پاکیزگی اموال و دارایی‏های آن‌ها به وسیلة فطریه دادن و کمک کردن به انسان‏های فقیر و نیازمند انجام می‏پذیرد. به راستی عید فطر، عید پاکیزگی و طهارت انسان‌هاست تا از این رهگذر، به فطرت اصلی و حقیقی خویش بازگردند.

 

اعمال شب عید فطر

شب عید سعید فطر، شب نزول رحمت الهی و فرصتی برای پوزش‏طلبی از گناهان است. در روایات اسلامی آمده که فضیلت این شب عزیز، کمتر از شب قدر نیست. شب عید فطر، شبی است که خداوند پاداش‏های خود را به مؤمنان روزه‌دار می‏بخشد و آنان را مورد رحمت قرار می‏دهد. از این رو، هر انسان مؤمن باید از این فرصت نهایت استفاده را در ذخیره کردن ثواب و پاداش الهی بنماید و با انجام اعمال این شب، از فیض بیکران آن بهره‏مند گردد. مهم‏ترین اعمال شب عید فطر عبارت است از: غسل کردن بعد از غروب آفتاب، خواندن دعای ویژة رؤیت هلال ماه، خواندن زیارت امام حسین علیه‏السلام، احیای آن شب به دعا و نماز و استغفار، خواندن ده رکعت نماز، خواندن دعای‏های مخصوص این شب، کنار گذاشتن زکات فطره و....

 

فطر؛ هدیه‏ای الهی

با آن‌که روزه گرفتن در تمامی ادیان الهی وجود داشت و پیروان آن ادیان، مکلف بودند روزهای خاصی در سال را روزه بگیرند، ولی در پایان ایام روزه‌داری آن‌ها، عیدی قرار داده نشده بود. این برای اولین بار و در دین مبین اسلام بود که روز پایان روزه گرفتن، روز عید و جشن و بهجت نامیده شد و این افتخار، ویژة مسلمانان است. رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله دراین باره می‏فرماید: «عید فطر، هدیه‏ای است که از سوی خدا به مردان و زنان امتم داده شده و خداوند متعال چنین هدیه‏ای را پیش از من به هیچ کس نداده است». آری، عید سعید فطر برای مسلمانان، هدیه‏ای آسمانی بود که در سال دوم هجرت به آنها عطا گردید. در این سال، پرداخت زکات فطره و برگزاری نماز عید بر مسلمانان واجب شد که پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله باعنایت خاصی به آن پرداختند و همواره به اصحاب خود توصیه می‏کردند که این روز را عزیز و گرامی بدارند.

 

وحدت و یکپارچگی مسلمانان

عید فطر، روزی است که همة مسلمانان جهان در کنار یکدیگر به نماز می‏ایستند و به عبادت خداوند متعال می‏پردازند و کام خویش را با حلاوت ذکر او شیرین می‏کنند. عید فطر، نمادی از وحدت مسلمانان است؛ وحدتی که سبب ذلت و ناامیدی شیطان و نیز خواری استکبار و دشمنان اسلام می‏شود. آن‌ها با دیدن صف‏های به هم پیوستة مسلمانان در نماز عید فطر، می‏فهمند که دیگر جایی برای آنان نخواهد بود و نمی‏توانند اهداف شوم خود را در جوامع اسلامی پیاده کنند.

 

ندای فرشتگان در روز عید

حضرت علی علیه‏السلام همواره عید سعید فطر را گرامی می‏داشتند و با جملات گهربار خود، مردم را با فلسفة این عید بزرگ آشنا می‏کردند و اهداف آن را شرح می‏دادند. خطبه‏های ایشان در روز عید فطر، از زیباترین جملات دربارة این عید است که همگان با شنیدن آن، به مفاهیم عمیق و والای این روز الهی پی می‏برند. از این رو، آن حضرت در سخنانی چنین می‏فرماید: «ای بندگان خدا، بدانید که نزدیک‏ترین چیزی که برای مردان و زنان روزه‏دار قرار داده شده، این است که در آخرین روز ماه رمضان، فرشته‏ای از سوي خداوند فریاد می‏زند: ای بندگان خدا، بشارت بدهید که خداوند گناهان گذشتة شما را آمرزید. پس به فکر آینده و زندگی جدید خودتان باشید که چگونه خواهید زیست. وقتی هلال ماه شوّال نمایان شد، فریاد فرشتگان برخاسته می‏شود که ای مؤمنان، بیایید و جوایزتان را دریافت کنید».

 

دعای امام سجاد (ع) در عید فطر

زینت عبادت‏کنندگان، حضرت علی بن الحسین علیه‏السلام در روز عید فطر، اهتمام زیادی به اعمال این روز داشتند و همواره دست به دعا برمی‏داشتند و به مناجات و راز و نیاز با حضرت حق می‏پرداختند. در بخشی از دعای ایشان در روز عید فطر چنین آمده است: «خداوندا، ما به سویت توبه می‏کنیم در روز عید فطر که آن را برای اهل ایمان روز عید و شادی قرار دادی و برای اهل دین خود، روز اجتماع و همیاری مقرر نمودی. پس از گناهانی که مرتکب شده‏ایم و از کارهای ناپسندی که انجام داده‏ایم به پیشگاه تو، توبه می‏نماییم».

 

 

منبع: سایت دانشگاه شیراز

چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار

تسلیت

شب‏هاي قدر، اوج پر گشودن در فضاي نيايش و بندگي و نهايت شکوفايي رحمت الهي بر بندگان است

 

بسم الله الرحمن الرحیم v انا انزلناه فی لیلة القدر v و ما ادراک ما لیلة القدر v لیلة القدر خیر من الف شهر v تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر v سلام هی حتی مطلع الفجر

به نام خداوند بخشایشگر مهربان v ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم v و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟! v شب قدر بهتر از هزار ماه است v فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان هر امری را نازل می‌کنند v شبی است سرشار از سلامت تا طلوع سپیده. (قرآن کریم، سوره قدر)

معنای قدر 

شب قدر

اساساً قدر به معنای اندازه‌گذاری است و ظاهراً منظور قرآن کریم از گذاردن نام قدر بر این شب پرعظمت، تعیین و مشخص کردن جزئیات امور مربوط به تمامی مخلوقات در آن می‌باشد. به بیان روشنتر در این شب، حوادث و اتفاقات مانند مرگ و زندگی، سعادت و شقاوت، رزق و روزی و ... برای انسانها و حوادث طبیعی جاری شدن سیل، وقوع زمین لرزه و ... در رابطه با سایر کاینات معین و مشخص می‌گردد. آیه شریفه سوره دخان هم در توصیف شب قدر، این مطلب را تأیید می‌کند. خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: "در آن شب هر حادثه‌ای که باید واقع شود خصوصیاتش مشخص و معین می‌شود."

در شب قدر چه روی می‌دهد؟

با کمی جستجو در آیات قرآن کریم که در آنها سخن از نزول ملائک به میان آمده، می‌توان نزول ملائک را از نظر هدفی که در نزول خود دنبال می‌کنند به دو دسته تقسیم کرد. یک دسته از نزول آن است که ملائک نازل می‌شوند تا امر و فرمانی از فرامین الهی را که به آنها محول می‌گردد، اجرا نمایند؛ نظیر نزول ملائک به منظور یاری مؤمنان در جنگ بدر و حنین و سایر عرصه‌ها، نزول فرشتگان برای گرفتن جان افراد، و یا نزول ملائک جهت اجرای عذاب الهی نظیر آنچه که در مورد قوم لوط به وقوع پیوست و ...

نوع دیگر نزول فرشتگان الهی، فرود آمدن آنان به منظور ابلاغ و رساندن پیام خداوند است. به وضوح روشن است که هر پیام یک دریافت کننده و مخاطبی دارد که آن پیام برای او فرستاده شده است، در نتیجه در این نوع از نزول سر و کار ملائک از طرفی با فرستنده و از طرفی دیگر با دریافت‌کننده پیام است، به بیان دیگر ملائک الهی باید پیام خود را پس از آنکه از خداوند دریافت نمودند بر کسی عرضه کنند یا به عبارت دیگر بر مخلوقی از مخلوقات او نازل شوند. نمونه‌ای از این نزول، نزول جبرائیل امین در طول 23 سال بر رسول اکرم می‌باشد که پیامهای الهی را به طور پیوسته بر آن حضرت نازل می‌نمود.

حال باید ببینیم که نزول ملائک در شب قدر، جزو کدام یک از دو حالت فوق است. در آیه 4 سوره قدر خداوند از نزول ملائک و فرامین الهی سخن به میان آورده است. در حقیقت با رجوع به این آیه باید ببینیم که این فرامین، دستورات الهی هستند که به ملائک ابلاغ شده و ایشان مأمور به اجرای آنها هستند (نزول نوع اول)، یا نه این فرامین صرفاً به ملائکه ابلاغ شده‌اند و ملائک مسؤولیت اجرای آنها را ندارند بلکه مسؤولیت نازل کردن آن و حمل این فرامین را دارند (نزول نوع دوم). خداوند متعال هنگامی که در آیه 4 سوره قدر بحث نزول ملائک را مطرح می‌نماید، می‌فرماید که ملائک در این شب تمامی فرامین الهی را نازل می‌کنند. به عبارت دیگر ملائک در قبال این فرامین مأموریت اجرای آنها را ندارند، بلکه باید آنها را نازل کنند. پس مشخص می‌گردد که این فرامین که توسط ملائک مورد نزول قرار می‌گیرند جنبه ابلاغی دارند و نزول ملائک برای اطلاع رسانی و از نوع نزول ابلاغی (نزول نوع دوم) است.

نزول ملائک به کدامین مقصد؟

همانگونه که اشاره شد نزول ملائک در شب قدر به صورت ابلاغی است و در این نزول ملائک حکم قاصدانی را دارند که از جانب خداوند پیامی را برای مخاطبی فرود می‌آورند. در نتیجه باید مخلوقی وجود داشته باشد که در شب قدر مورد نزول ملائک باشد و فرامین الهی به او ابلاغ شود.

با توجه به نوع نزول ملائک و محتوای پیغامی که به همراه دارند، و در نظر گرفتن این نکته که نزول آنها کاری عبث و بیهوده نیست، می‌توان نتیجه گرفت که نزول ملائک بر هر مخلوقی نمی‌تواند باشد. بلکه باید بر شخصی باشد که تناسب نزول ملائک و دریافت فرمانهای الهی شامل مقدرات موجودات را داشته باشد. به بیان دیگر او باید توانایی درک مجموعه‌ای بسیار بزرگ و عظیم و در عین حال پراهمیت از اطلاعات را دارا باشد. روشن است که نه تنها اشیاء گوناگون و گیاهان و جانوران و حتی مکانهای مقدس قادر به فهم این پیام و شایسته این نزول نیستند، بلکه انسانهای معمولی هم ظرفیت این نزول را ندارند. چرا که موضوع این ابلاغ، مقدرات امور و آن هم مقدرات همه موجودات و از جمله تک‌تک انسانها‌ست. مقدرات هر یک از انسانها در یک سال، حجم وسیعی از اطلاعات را تشکیل می‌دهد که مطلع شدن از آنها در یک شب و به صورت یکباره توسط انسان معمولی امکان پذیر نیست، چه رسد به سرنوشت و مقدرات کلیه مخلوقات عالم.

از سوی دیگر، ملائک در هنگام نزول فرامینی را همراه خود می‌آورند که در آینده باید به اجرا دربیاید. برای این که ابلاغ این فرامین توسط ملائک امری عبث و بیهوده نباشد، نزول ملائک باید اثر و نتیجه عملی همراه داشته باشد. به عبارت دیگر کسی که مورد نزول ملائک واقع می‌شود، باید در سیر انجام این فرامین نقش و وظیفه‌ای داشته باشد. حال ما با نگاهی دقیقتر به خود و اطرافیانمان آشکارا می‌یابیم که نه تنها شأن و تناسب نزول ملائک را نداریم و هیچگاه مورد نزول ملائک قرار نگرفته‌ایم و نخواهیم گرفت، بلکه هیچگاه نقشی در اجرای این فرامین که در رابطه با مقدرات افراد است هم نخواهیم داشت.

حال که معلوم شد یک انسان عادی محل نزول ملائک واقع نمی‌شود، می‌توان انتظار داشت که افراد مخصوصی وجود داشته باشند که از نقایص و کمبودها و محدودیتهای انسانهای عادی دور باشند و از جانب خداوند ظرفیتها و تواناییهای ویژه‌ای را کسب کرده باشند. در حقیقت خداوند این انسانهای برگزیده را به مقام جانشینی خود بر روی زمین نایل کرده است، و این همان مقام و منزلتی است که قرآن کریم نیز صراحتاً در آیه 30 سوره بقره عده‌ای را تحت همین عنوان معرفی می‌نماید و از آنان با عنوان خلیفة الله تعبیر می‌کند. نماینده خدا بر زمین کسی است که وجودش نمایشگر خداوند است و به اذن خداوند کار خدایی می‌کند و کارها و آثار خاصی به اراده خداوند توسط او اجرا می‌شود. نظیر حضرت عیسی (علیه السلام) که به اذن پرودگار مرده را زنده می‌کرد. به عبارت دیگر خلیفة الله سبب اتصال بین آسمان و زمین است. بر این اساس، مشخص است که خلیفة الله بدان سبب که نماینده خداوند و در ارتباط با او است، لزوماً توانایی درک و دریافت پیامهای الهی را دارد و از سوی دیگر او به اذن و اراده خداوند مأمور به اجرای دستورات خاص الهی است، پس نزول ملائک به چنین شخصی یقیناً اثر عملی به دنبال خواهد داشت. 

این افراد چه کسانی هستند؟

آنچه مسلم و مورد اتفاق مسلمانان است، این است که تنها کسی که در صدر اسلام محل نزول ملائک بوده و پیغامهای الهی را دریافت می‌کرده، وجود مقدس پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) بودند و کسی جز ایشان نیز این منصب و مقام را دارا نبود.(21) اما همانطور که در قسمت گذشته گفته شد، نزول ملائک در شب قدر و آوردن تقدیر امور، امری استمراری و کار هر ساله است. بنابراین به دوران حیات نبی اکرم محدود نمی‌شود و بر طبق آیات قرآن پس از آن حضرت نیز تداوم دارد. لذا پس از رسول خدا فرشتگان الهی باید بر شخصی نازل شوند.

بدیهی است که این شخص باید کسی باشد که بعد از پیامبر به مانند ایشان برای چنین مقام و این چنین مسؤولیتهایی از جانب خداوند انتخاب شده باشد و از ناحیه او قابلیتها و توانایی‌های لازم به او عطا شده باشد. طبعاً او ادامه‌دهنده راه پیامبر و مأمور به وظایف و کارهایی است که مسؤولیت آنها در زمان پیامبر به عهده ایشان بود و باید بعد از ایشان نیز ادامه پیدا کند. به عبارت روشنتر او جانشین پیامبر بعد از ایشان است و گذشته از این بسان پیامبر نماینده خداوند بر زمین و حلقه ارتباط عالم ملک با ملکوت است.

از آنچه گفته شد نتیجه می‌شود در هر عصری و از جمله در دوران حاضر باید حجت و نماینده‌ای از جانب خدا بر روی زمین وجود داشته باشد، تا در شب قدر، محل نزول ملائک باشد. بر این اساس شیعیان قائلند که پس از رسول خدا ملائک بر ائمه اطهار که جانشینان به حق آن بزرگوار و خلفای الهی بر روی زمین بودند، نازل می‌شدند و در عصر حاضر نیز هر ساله در شب قدر، فرشتگان الهی بر وجود امام عصر، امام مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) نازل می‌شوند.

شب قدر کدام یک از شبهای سال است؟

با در نظر گرفتن دو آیه از قرآن کریم و دقت در آنها و با استفاده از احادیث نبوی و کلام ائمه اطهار می‌توان دریافت که یک چنین شبی در ماه مبارک رمضان قرار دارد. چرا که خداوند در آیه 185 سوره بقره، ماه رمضان را ماهی معرفی می‌کند که قرآن در آن نازل شده است و در آیه آغازین سوره قدر نیز شب قدر را شبی می‌داند که قرآن در آن نازل گشته است. پس به خوبی می‌توان نتیجه گرفت که شب قدر در ماه مبارک رمضان قرار دارد و قرآن در این شب و در نتیجه در ماه رمضان نازل شده است. روایات رسیده از پیامبر اکرم و اهل بیت نیز این مطلب را تأیید می‌نماید. نهایتاً آنچه ما می‌توانیم از قرآن کریم در تعیین زمان این شب بفهمیم، محدود به وقوع یک چنین شبی در ماه مبارک رمضان است. اما روایات رسیده از معصومین در تفسیر قرآن وضعیت را روشن‌تر می‌کند. در این روایات به شبهای نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان اشاره شده است و شب بیست و سوم از بقیه محتمل‌تر شمرده شده است.

چه باید کرد؟

در قسمتهای پیشین اشاره شد که طبق آیه‌ای از قرآن کریم شب قدر از هزار ماه که در آن شب قدری وجود ندارد، برتر و بالاتر است. ائمه اطهار (علیهم السلام) در مقام تفسیر و تبیین آیات قرآن، دلیل این برتری حیران کننده را، برتری عبادت و انجام عمل صالح برای بندگان در این شب دانسته‌اند.

اگر لحظه‌ای درنگ کنیم و کمی با خود بیاندیشیم خواهیم دید که در میان 365 شب سال تنها شبی از شبها‌ست که این چنین مورد عنایت و توجه قرار گرفته و چنان اثراتی بر آن مترتب شده است. بنابراین با اندکی تأمل به این نتیجه خواهیم رسید که باید این فرصت را غنیمت شمرد چرا که در این شب پر‌خیر و برکت فرصتی بسیار استثنایی آن هم در ماه میهمانی خدا برای ما فراهم شده است که می‌توانیم با توجه و همتی که به کار می‌بندیم بهره بسیار زیادی از آن ببریم.

با رجوع به بیانات ائمه اطهار می‌توان از اعمال و عباداتی که مورد توصیه قرارگرفته‌اند، با خبر شد. از جمله این اعمال می‌توان به احیاء این شب و تفکر و تحصیل علم در باب مسایلی که انسان را به خدا نزدیکتر می‌گرداند اشاره کرد. مثلاً مناسب است در این شب مقداری با خود خلوت کنیم، عملکرد سال گذشته خود را مرور کنیم. اعمال و رفتار خود را در این سال زیر ذره‌بین قرار دهیم و ببینیم در سال گذشته کجا بوده و اکنون به کجا رسیده‌ایم؟

با پرداختن به این افکار می‌توانیم مقدمه استفاده بیشتر از این شب را مهیا کنیم. از خداوند تقدیر بهتری را در سال آینده طلب کنیم. از او بخواهیم که ما را در پیمودن مسیری که مورد پسند اوست کمک کند. همچنین از او که وعده آمرزش در این ماه و به خصوص در این شب به ما داده است در مورد کوتاهی‌های خود طلب مغفرت و آمرزش کنیم و تصمیم بگیریم او را بیش از پیش اطاعت کنیم.

همچنین زنده نگه داشتن یاد خداوند در دل، دستگیری از محرومان و مظلومان و دعای خیر برای سایرین نیز از جمله اعمال سفارش شده هستند.

بدین ترتیب است که هر انسان آگاه و بیدار دل در حدی که در توان و شایسته اوست، می‌تواند هر چه بیشتر خود را مشمول عنایت و توجه خداوند قرار دهد. به این امید که بتوانیم از این فرصت استثنایی و خیرات بی‌منتهای این شب بهره و استفاده‌ای شایان ببریم.

منبع: سایت دانشگاه شیراز

فرا رسیدن خجسته سالروز ولادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) گرامی باد

 دعاي روز پانزدهم ماه مبارك

اللهم ارزقني فيه طاعه الخاشعين و اشرح فيه صدري بانابه المخبتين بامانک يا امان الخائفين

خدايا در اين روز طاعت بندگان خاشع و خاضع نصيب من گردان و شرح صدر مردان فروتن خدا ترس را به من عطا فرما ، به حق امام بخشي خود، اي ايمني دلهاي ترسان .

 

یا امام حسن (ع)

 

كريم آل كساء / ولادت امام حسن مجتبي عليه‌السلام

مولود رمضان

از خاطره ي هجرت پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله سه سال و از ماه رمضان پانزده روز می‏گذشت که بشارت تولد نخستین شکوفة پیوند فرخندة علی و فاطمه علیه‏السلام، شهر مدینه را سرشار شادی و شور کرد؛ شکوفه‏ای که نام مبارک چهارمین معصوم، حضرت حسن بن علی علیه‏السلام را به سومین شاخه طوبی می‏آویخت و عرشیان را با نغمه‏های سرور بر سریر شکوهمند پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله فرستاد تا بهترین شادباش‏های خود را در طبق‏های نور نثارش کنند. در آن هنگامة ارجمند، مولودی پا به عالم ناسوت گذاشت که به رموز عالم لاهوت آشنا بود. برگزیده‏ای که علمش فراتر از تمام علوم و اعجازش فراتر از زمان و مکان بود.

 

ولادت

پروردگار متعال در سال سوم هجرت از بحر نبوتْ گوهری گرانبها پدید آورد؛ این گوهر تابناک، نخستین ثمرة پیوند امامت و نبوت بود. ابومحمد حسن بن علی بن ابی‏طالب، پیشوای دوّم شیعیان و چهارمین معصوم از چهارده معصوم است که تولد آن حضرت بنابر گفتة بیشتر مورخان، در مدینه و روز سه‏شنبه 15 رمضان رخ داده است. نام‏گذاری امام و آداب اسلامی مربوط به نوزاد از سوی پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله انجام گرفت و نام «حسن» که گویا تا آن زمان در میان اقوام عرب رایج نبوده، انتخاب گردید. کنیة آن حضرت «ابومحمد» و القاب آن بزرگوار «سیّد، سَبْط، امین، حُجّت، بِرّ، نقی، زَکی، مجتبی و زاهد» گفته شده است.

 

در آغوش نبی صلی‏الله‏علیه‏و‏آله

هنگامی که پیامبر گرانقدر اسلام از سفر کوتاه خود به مدینه بازگشت، طبق شیوة همیشگی‏اش نخست به خانة فاطمه آمد، ولی این بار در خانة فاطمه و علی علیه‏السلام با مژدة مسرّت‌بخش ولادت نخستین ثمرة وجود خود روبه‏رو شد. آن‏گاه از اسماء پرسید که فرزندم کجاست؟ اسماء به شتاب به سراغ نوزاد خجسته که در پوششی زرد رنگ پوشانده شده بود، رفت. پیامبر نوزاد را در آغوش گرفت. آن‏گاه در گوش راستش اذان و در چپ اقامه خواند؛ این نخستین صدایی بود که به گوش نوادة بزرگوار رسید و در ژرفای قلب و جانش دوانده شد، صدای نیای مهربانش که می‏خواند: اللّه‏ اکبر، لا اله الااللّه‏ و اللّه‏ اکبر. این واژه‏های کوتاهِ پربار، سرود و شعار امام حسن مجتبی علیه‏السلام در همة مراحل زندگی‏اش گردید و با همة وجود کوشید تا آن را در اعماق دل جای دهد و در گذر زمان، سرمشق زندگی مردمان باشد.

 

شرافت دودمان

حضرت امام حسن مجتبی علیه‏السلام در شرافت دودمان و طهارت نسل، مقامی به بلندای آسمان دارد. او از کانون وحی ریشه گرفت و حیات خویش را وامدار نیایی است که سرچشمة فیض خداوندی و سرسلسلة انبیای الهی است. او در جوار شکوه عظمت روح پدری بالیده که لیاقت مدال پر افتخار وصایت الهی را داشت و از زلال محبت برترین مادر هستی سیراب گشته است. این شکوهمندی و شرافت، روشن‏تر از آفتاب در همة اوراق تاریخ تجلّی یافته و روشندلان حقیقت‏جو را شیفتة خود ساخته است.

 

برگی از افتخارات

امام مجتبی علیه‏السلام به اَلْطَیِّب، تقی، زکی، ولی، سَبْط و مجتبی لقب یافت و ابومحمد کنیه گرفت. به اتفاق راویان حدیث، سَرور جوانان بهشتی است و یکی از دو بزرگواری است که خاندان پاک پیامبر بدان‏ها منحصر گردید. او یکی از چهار تن کسانی است که پیامبر خدا به آنان در برابر مسیحیان نجران مباهات کرد و از جمله چند تنی است که به آیة تطهیر مطهر گشته‏اند. او یکی از دو گرانمایه‏ای است که هر کس بدان‏ها چنگ زند، نجات یابد و هر کس از آن‏ها روی گرداند، گمراهی و تباهی را برای خود به ارمغان آورده است. امام مجتبی علیه‏السلام از اهل بیتی است که خداوند آنان را به کشتی نوح تشبیه و دوستی‏شان را سفارش کرده است. درود و سلام خداوندی بر او و بر نیاکان پاکش باد.

 

ولادت مبارک

ولادت امام حسن مجتبی علیه‏السلام که هم‏زمان با سال‏های آغازین استحکام اندیشه‏های اسلامی در سرزمین حجاز بود، از چند جهت ویژگی داشت. این مولود برای خاندان پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله از آن رو که نخستین نوادة پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و ثمرة پیوند نبوت و امامت بود، اهمیت داشت. مسلمانان نیز مشتاق بودند نوادگان و بازماندگان پیامبر خود را ببینند و از استمرار نسل آن حضرت مطمئن باشند. همچنین این ولادت مبارک، مُهر یأسی بود بر اذهان کفرپیشگانی که دل به بی‏ثمری خاندان نبوت و امید به قطع سلسلة امامت داشتند.

 

وارث نبی صلی‏الله‏علیه‏و‏آله

امام مجتبی علیه‏السلام مظهر زیبایی‏های معنوی و صفات عالی الهی بود؛ چرا که به شهادت راویان بسیار، صورت و سیرت را از برترین وجود هستی پیامبر خاتم به ارث برده بود و شبیه‏ترین مردمان به ایشان بود. حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز وقتی دو فرزند دلبندش حسن و حسین علیهماالسلام را به دیدار پدرش رسول خدا آورد و فرمود: ای پدر بزرگوارم، این دو فرزندان شما هستند، چیزی دربارة آنان به یادگار بگذارید که همیشه یادآور شما باشد، پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله فرمودند: «امام حسن، پس هیبت و سیادتم نصیب او می‏گردد و امام حسین علیه‏السلام ، پس بخشش و شجاعتم نصیب اوست».

منبع:سایت دانشگاه شیراز

کشتار وحشیانه مسلمانان در میانمار توسط مدعیان دروغین حقوق بشر

 

لینک زیر نمایش فیلمی از کشتار وحشیانه مسلمانان میانمار توسط مدعیان دورغین حقوق بشر می باشد. که در سایت خبرگزاری دانشجو منتشر شده است.

در یایان پیشاپیش از انتشار این فیلم واقعا پوزش می طلبم اما برای نشان دادن عمق فاجعه مجبور به انتشار این فیلم می باشد.

لینک مذکور :    http://www.snn.ir/film-13910503042.aspx

بیاییم برای ظهور منجی عالم بشریت دعا کنیم همانا که در فرج مهدی فاطمه گشایش و نجات خودمان است.

کشتار میانمار و سکوت مدعیان حقوق بشر

 


چندی است خبرهایی درمورد کشتار بیرحمانه مسلمانان در برمه یا میانمار منتشر می‌شود. اقدامی که دل هر انسانی را به درد می آورد اما دردناک‌تر سکوت مجامع جهانی و بین‌المللی و به اصطلاح حقوق بشری است که همواره داعیه حمایت از مردم مظلوم را دارند.


میانمار

روهینگیا در حال حاضر یکی از خشونت‌بارترین بخش‌های تاریخ خود را می‌گذراند و درد و رنج آن‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل در سراسر جهان به شمار می‌رود. با این وجود وضعیت اسفناک آن‌ها به طرز مشکوکی در میان اولویت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی وجود ندارد یا تحت تاثیر منابع و ذخایر سرشار هیدروکربن، مواد معدنی، جواهرات و چوب در این کشور مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.  بیش از ده‌ها مسلمان در 3 ژوئن (14 خرداد) در حمله یکی از اوباش نژاد راخین‌ها که بیشتر آن‌ها بودایی هستند، به یک اتوبوس مسافربری در ایالت راخین در غرب میانمار و نزدیک مرزهای بنگلادش کشته شدند. شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا در دو سال گذشته و به خاطر سرکوب سازمان‌یافته دولتی، تلاش کرد‌ه‌اند با قایق از کشور فرار کنند. این کشتار در حالی صورت می گیرد که مقامات برمه ادعای غیر بومی بودن این افراد را دارند در حالی که دبیر كل شورای اقلیت های اسلامی، این ادعا را تكذیب می کند. تاریخ تأکید می کند که مسلمانان میانمار ساكنان اصلی این كشور هستند، ولی با آنها برخوردی وحشیانه می شود. البته پیش از این نیز مسئولان این كشور دست به اقداماتی جنایتكارانه علیه مسلمانان میانمار زده اند، ولی این بار این اقدامات شدت یافته است.

شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا در دو سال گذشته و به خاطر سرکوب سازمان‌یافته دولتی، تلاش کرد‌ه‌اند با قایق از کشور فرار کنند. این کشتار در حالی صورت می گیرد که مقامات برمه ادعای غیر بومی بودن این افراد را دارند در حالی که دبیر كل شورای اقلیت های اسلامی، این ادعا را تكذیب می کند. تاریخ تأکید می کند که مسلمانان میانمار ساكنان اصلی این كشور هستند، ولی با آنها برخوردی وحشیانه می شود

 این اقدام در حالی صورت می گیرد که مقامات میانمار ادعا می كنند كه مسلمانان ساكنان اصلی این کشور نیستند، اما واقعیت این نیست زیرا مسلمانان از صدها سال پیش تاكنون در این كشور سکونت دارند. البته این انری واقع است که بسیاری از مسلمانان میانمار از بنگلادش به این كشور مهاجرت كرده اند، ولی پیش از این نیز مسلمانان در این كشور حضور داشتند. بودایی ها در روستاهای منطقه اراكان نزدیك مرز بنگلادش دست به كشتار هولناک مسلمانان ساکن این منطقه زده‌اند، اما رسانه های بین المللی همچنان سكوت کرده‌اند. هزاران مسلمان در برمه كه در حال حاضر به اتحادیه جمهوری میانمار معروف است، كشته شده اند و بیش از 90 هزار نفر در خشونت های این كشور از ماه گذشته تاكنون آواره شدند. 

میانمار

 با وجود اعتراض چندین كشور و سازمان اسلامی به رویدادهای میانمار، مشکلات مسلمانان این کشور همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد كه مقامات این كشور به موج محكومیت ها توجهی ندارند. این سکوت رسانه‌ای در شرایطی رخ می‌دهد که یک گروه اقلیت تلاش می‌کند برای فرار از مرگ حتمی، شکنجه یا دستگیری از سوی اکثریت بودایی در استان راخین بگریزد؛ اکثریتی که از حمایت کامل دولت میانمار برخوردار است. جالب است که امروز گروه‌های حامی دموکراسی در میانمار، به ویژه حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی (حزب آنگ سان سو چی) به نوعی بی‌تفاوتی و عدم موضع‌گیری پرداخته‌اند. در حالی که خانم سوچی بیش از دو دهه توسط همین حاکمیت تحت نظر قرار داشت. آمریکا، متحدانش و گروه‌های حقوق بشری در حالی در برابر این جنایات سکوت کرده اند که پیش از این مدعی برقراری حقوق بشر و دموکراسی در این کشور بودند و برمه را تحت تحریم‌های شدید قرار داده بودند. البته دلیل این مساله امروز به خوبی روشن است چرا که شرکت‌های غربی توانسته‌اند به منظور خنثی کردن نفوذ تقریبا انحصاری چین بر روی اقتصاد میانمار، وارد این کشور شوند.

با وجود اعتراض چندین كشور و سازمان اسلامی به رویدادهای میانمار، مشکلات مسلمانان این کشور همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد كه مقامات این كشور به موج محكومیت ها توجهی ندارند

چندی پیش به دنبال لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در میانمار از سوی باراک اوباما و همچنین گشایش یک دفتر بازرگانی انگلیسی در یانگون در 21 تیر (11 ژوئیه)، مسابقه و رقابت کمپانی‌های غربی برای میانمار آغاز شد. تین سین، رئیس جمهور میانمار تاکید می‌کند که مسلمانان روهینگیا باید از این کشور اخراج و به اردوگاه‌های پناهندگان سازمان ملل فرستاده شوند. امری که با هیچ مخالفتی در عرصه بین‌الملل مواجه نمی‌شود همانگونه که در بحرین، پاراچنار و غزه کشتار مسلمانان امری عادی تلقی می‌گردد.

میانمار

دولت فعلی میانمار که تحت کنترل شخصیت‌های نظامی است و همچنین به موارد گسترده نقض حقوق بشر متهم است، حاضر نیست جامعه مسلمانان روهینگیا را که جمعیت آن نزدیک به یک میلیون نفر است، به رسمیت بشناسد. سازمان ملل این گروه را یکی از گروه‌های انسانی در جهان می‌داند که آزار و اذیت زیادی را تحمل می‌کنند. در این میان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان، با ابراز نگرانی از وضعیت مسلمانان میانمار،خواستار ورود قوی و صریح سازمان ملل در جهت حمایت از مسلمانان این کشور شده است و عفو بین‌الملل نیز با محكوم كردن حملات علیه مسلمانان میانمار، شكنجه، تجاوز و كشتار اقلیت مسلمان با همدستی نیروهای امنیتی میانمار را مورد تاکید قرار داه است. رهبر انقلاب نیز تاکید کرده‌اند که نمونه بارز ادعاهای دروغین غرب درباره اخلاق و حقوق بشر، سکوت این مدعیان در قبال کشتار هزاران انسان مسلمان در میانمار است.

حال با توجه به شرایط حاکم و کشتار گسترده مسلمانان بی‌پناه، باید نهادهایی نظیر سازمان همکاری اسلامی( کنفرانس اسلامی سابق) و نیز مسلمانان آزاده جهان وارد عمل شوند و در برابر این جنایات واکنش نشان داده و اقدامات عاجل و اساسی انجام دهد.

منبع: هاتف پوررشیدی بخش سیاست تبیان